Stap 1: de aanvraag

De offerte
Het begint met een persoonlijk gesprek om te beoordelen of zonnepanelen geschikt zijn voor jouw specifieke situatie. We nemen samen je energieverbruik door en we bekijken het dak met behulp van speciale satellietsoftware. Daarmee kunnen we van afstand zien of jouw huis geschikt is voor zonnepanelen huren.

Op basis van jouw verbruik, de afmetingen van het dak en je eigen specifieke wensen maken onze accountmanagers een ontwerp op maat. Je ontvangt een legplan van de zonnepanelen en krijgt via een persoonlijke offerte inzicht in de capaciteit van jouw zonnepanelen.

Na akkoord
Ben je tevreden met de offerte en ga je akkoord? Dan doet onze financiële afdeling een laatste check. Zij controleren of het juridisch mogelijk is om de zonnepanelen op je huis te installeren. Je moet zelf eigenaar van het huis zijn bijvoorbeeld. Daarna komen onze monteurs langs voor een persoonlijke check bij je thuis. Zij zorgen ervoor dat wat we hebben besproken ook echt geïnstalleerd kan worden op je dak. Soms komt het voor dat daardoor nog aanpassingen op het voorstel gemaakt worden. Je ontvangt dan een nieuwe vrijblijvende offerte.

Stap 2: technische schouw

Om er zeker van te zijn dat alles volledig in orde is voor de zonnepanelen, komt één van onze installateurs langs voor een technische schouw. Hij bekijkt hoe het systeem het beste bij je geplaatst kan worden. Dit bezoek duurt ongeveer 15 tot 30 minuten.

Dit wordt er besproken tijdens de technische schouw

Passen alle systemen op het dak
De installateur kijkt hoeveel panelen er op het dak passen en controleert of het eerder besproken legplan haalbaar is. Is er ruimte voor een extra paneel? Dan kun je dit samen met de installateur overleggen en bespreken waar op het dak de panelen komen.

Wat is de staat van het dak
Ieder dak is uniek. Vandaar dat we bij ieder bezoek na willen gaan hoe we het mooist, veiligst en handigst het zonnesysteem aan kunnen leggen.
Op platte daken maken we gebruik van ballast, zodat de panelen ook tijdens een storm niet verschuiven. De installateur zal tijdens dit bezoek controleren of het dak dit extra gewicht aankan en er geen kans op lekkage bestaat. Ook bij schuine daken zullen we nagaan of het in goede conditie is en er niks tijdens de installatie beschadigd kan raken.

Hoe toegankelijk is het dak?
De installateurs kunnen op verschillende manieren het dak betreden. Het kan soms zijn dat het dak moeilijk toegankelijk is. De installateurs zullen dan extra voorzorgsmaatregelen moeten treffen om veilig te kunnen installeren. In zulke gevallen kan er meerwerk gerekend worden om de installatie van de panelen alsnog mogelijk te maken. Uiteraard worden deze kosten uitgebreid met je besproken.

Wat is de beste locatie voor de omvormer?
De zonnepanelen worden via een kabel aangesloten op de omvormer. Deze omvormer maakt energie geschikt voor de meterkast. De omvormer heeft het formaat van een kleine schoenendoos (ongeveer 30 bij 40 centimeter) en is dus ook goed aan te sluiten in kleinere ruimtes.

De omvormer bevindt zich bij voorkeur in de woning en zo dicht mogelijk bij de panelen. De installateur gaat op zoek naar de beste plek. Vanaf daar zal er een verbinding worden gemaakt met de groepenkast.

Hoe kan de omvormer worden aangesloten op de groepenkast?
In de meeste gevallen leggen onze installateurs een kabel van de omvormer naar de groepenkast. Deze route gaat binnendoor of buitenom. Deze kabel wordt daarna aangesloten op een vrije groep in de meterkast. Is er geen groep beschikbaar of kan er geen nieuwe groep bijgeplaatst worden? In dat geval kan de kabel worden aangesloten op een extern groepenkastje (ca. 15 bij 15 cm), wat apart gemonteerd wordt op de meterkast.

Daarnaast kunnen de installateurs eventueel gebruik maken van een pv-verdeler. Staat jouw wasmachine of droger als enige apparaat op een groep? Door een apart verbindingsstuk te plaatsen tussen de wasmachine en het stopcontact, kan de omvormer eenvoudig worden verbonden met de meterkast.

Hoe lopen de kabels vanaf het dak naar de groepenkast?
Het liefst maakt de installateur de kabelroute zo kort mogelijk. Tijdens de technische schouw gaat de installateur dan ook op zoek naar een handige route, zodat je thuis zo min mogelijk merkt van de zonnepanelen.

Wanneer neemt HalloStroom (na de schouw) weer contact met mij op?
Alle informatie die tijdens de technische schouw besproken is, wordt verwerkt in de overeenkomst. Binnen twee weken nemen we weer contact met je op. Eventuele wijzigingen aan de overeenkomst worden dan uitgebreid besproken. Ga je hiermee akkoord? Dan zal er een aangepaste overeenkomst opgestuurd worden en plannen we een installatiedatum.

Stap 3: de installatie

Op de afgesproken dag worden de panelen op het dak gemonteerd, wordt de omvormer geplaatst en wordt het zonnestroomsysteem aangesloten op de meterkast. Alles wordt uitgevoerd volgens de afspraken die zijn gemaakt tijdens de technische schouw(stap 2).

Verloop van de installatiedag:

  1. Het installatieteam komt omstreeks het streeftijdstip aan.
  2. De installateurs bespreken samen met je hoe het systeem eruit komt te zien. Onderstaande punten worden met je afgesproken: de veiligheidsmaatregelen van de monteurs, de locatie van de omvormer en de verschillende kabelroutes.
  3. De zonnepanelen worden op het dak gemonteerd. Tegelijkertijd wordt alle elektra aangelegd voor de zonnepanelen.
  4. De monitoring wordt geïnstalleerd en aangesloten op het internet
  5. De monteur geeft uitleg over het systeem. Hij vult samen met jou het opleveringsdocument in en als alles conform wens is, onderteken je het document.
    TIP: onderteken dit formulier pas nadat je alles met de installateur hebt bekeken en wanneer je echt tevreden bent. Is er iets waar je nog niet tevreden over bent? Dan kunnen de installateurs op dat moment altijd nog iets aanpassen. Kunnen ze dat niet, dan kan je dit alsnog vermelden op de opleveringsverklaring.

Wat kan je vooraf doen voor een voorspoedig verloop van de installatie?

  1. Maak ruimte vrij rondom de kabelroutes, meterkast en de toekomstige plek van de omvormer
  2. Zoek van te voren het wachtwoord van jouw internetverbinding op. Zo kunnen de installateurs de omvormer sneller aansluiten op het internet
  3. Heb je dakpannen? Wil je dan zorgen voor reservepannen? Mocht een pan onverhoopt kapotgaan, dan kan die gelijk vervangen worden

Meterkast
De opgewekte stroom wordt door de omvormer omgezet naar bruikbare energie. Deze bruikbare energie gaat via de energiekabels naar de meterkast. Om aan alle veiligheidsvoorschriften te voldoen installeren de monteurs een aardlekautomaat bij de groepenkast. Dit is een combinatie van een aardlekschakelaar en een aparte groep in een. Dit zorgt ervoor dat er een gescheiden systeem wordt gecreëerd in je stoppenkast. Mocht er dus ergens in het huis een storing zijn, dan blijft je zonnepanelen systeem gewoon doorgaan met opwekken.

Vanaf dit moment heb jij je eigen werkend zonnepanelen systeem thuis.

Stap 4: na installatie

Na installatie ontvang je een mail van onze financiële afdeling met verdere informatie over het vervolgproces. Uiteraard kan je voor alle vragen contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen je verder helpen met al je vragen.

Realtime inzicht in de app
Met onze handige app kan je zorgvuldig bijhouden wat jouw zonnepanelen tot dusverre hebben opgeleverd. Tijdens de installatie hebben de installateurs jouw omvormer gekoppeld met het internet en vanaf dat moment zal alle data online in te zien zijn. Geeft de app tijdelijk geen gegevens door? Neem dan even contact op. Meestal is het zo opgelost.

Het verlagen van je maandelijkse voorschot
Wanneer de zonnepanelen geïnstalleerd zijn, zal jouw maandelijkse energierekening omlaag gaan. Het is aantrekkelijk om het maandelijkse voorschot bij de energieleverancier te verlagen.

Afhankelijk van je eigen wensen, kan je bij je energieleverancier dit vastgestelde voorschot verminderen. Veiligheidshalve raden we aan het voorschot met uiterlijk 75% (van de maandhuur van de panelen) in mindering te brengen. Zo zal je aan het eind van het jaar niet voor vervelende verrassingen staan en bouw je wellicht nog een extra spaarpotje op. Helaas mogen wij als derden niet, namens onze klanten verzoeken indienen om het energievoorschot te verlagen. Wij hebben wel de panelen al aangemeld. De energieleveranciers kunnen je daarom snel met dit soort verzoeken helpen