Menu
8,6

Je huis krijg energie van de zonnepanelen op je dak, maar hoe zorg je dat jij energiek blijft? We gaan immers langzaam naar de kortste dag van het jaar, we zitten nog in een light lockdown en het weer nodigt ook niet uit om je huis te verlaten. Kortom: alle ingredi├źnten om last te hebben van een winterdip. Gelukkig hebben wij tips voor je om je energieniveau op peil te houden. Lees je mee?

1. Ga voor een kickstart

Studies tonen aan dat lichaamsbeweging endorfines vrijmaakt - ook bekend als feel-good hormonen - die je humeur en energieniveau een boost geven. Dus sleep jezelf uit bed, en doe, voordat je naar de koffie grijpt, wat burpees, jumping jacks of rek- en strekoefeningen. Beweging verbetert de bloedtoevoer naar je hersenen en lijf en zorgt ervoor dat je je direct energieker voelt.

2. Eet ontbijt

Hoewel het voor sommige mensen verleidelijk is om tot de lunch alleen maar koffie te lurken, tonen onderzoeken aan dat ontbijten je hersenkracht een beetje kan stimuleren. Eet vooral een eitje, want een eiwitrijke maaltijd helpt je hersenen om signalen die later kunnen leiden tot zoete trek, te dempen.


Energiedip ei

Ontbijten is een eitje: het stimuleert je hersenkracht

3. Sta op!

Heb je een zittend beroep? Zorg er dan voor dat je tussen meetings door bewegingspauzes neemt. Het spreekt elkaar misschien tegen, maar als het gaat om het bestrijden van vermoeidheid, is lichaamsbeweging superbelangrijk. Probeer niet alleen tussen meetings op te staan en te bewegen, maar streef er ook naar om 5 dagen per week minstens 30 minuten te sporten. Begin je je overdag slaperig te voelen, loop dan een stukje. Breng je vuilnis weg, bel een collega wandelend, loop naar de koffieautomaat of ga een blokje om met de hond van de buren.

4. Zorg voor rust in de avond

Stress is een veelvoorkomende oorzaak van een laag energiepeil. Onderzoekers raden aan om 2 tot 3 uur voor het slapen gaan, geen stressvolle dingen meer te ondernemen. Op die manier kan je brein - en je lijf - vast in ruststand komen. Hierdoor slaap je beter en de volgende dag (je begrijpt het) heb je meer energie. Heb je moeite met in slaap komen? Probeer dan eens wat meditatie voor het slapen gaan.


Energiedip rust

Zorg voor rust 's avonds. Drink thee, lees een boek, doe wat yoga.

5. Hydrateer jezelf!

Het is misschien een opendeur, maar drink water! Een van de eerste tekenen van een vochttekort is vermoeidheid. Probeer de volgende keer dat je jezelf voelt knikkebollen eens geen cafeïne tot je te nemen, maar gewoon simpel water.

6. Bonustip: ga lekker naar buiten

Frisse lucht, of het zonnetje nu schijnt of niet, doet iedereen goed. Ga eens naar buiten in plaats van op de bank te ploffen en de volgende aflevering van je favoriete serie op Netflix aan te zetten. Wedden dat je je daarna energieker voelt?


Nog geen zonnepanelen? Doe dan de dakcheck!