Menu
6,8

Hoor jij bij de 25% Nederlanders met slaapproblemen? Dan zou het best kunnen dat je je in de ochtend minder energiek voelt dan je zou willen. Met deze 5 tips help je je lijf een handje.

1. You snooze, you lose

De snooze-functie van je wekker líjkt misschien een uitvinding, maar het laatste half uurtje van je nachtrust doorbrengen in wat onderzoekers ‘gefragmenteerde slaap’ noemen, heeft invloed op je functioneren overdag.

Snoozen kan namelijk je REM-slaap verstoren: de slaapfase waarin je droomt en gebeurtenissen van de dag ervoor verwerkt. Zet je je wekker een half uurtje vroeger zodat je nog even kunt snoozen, dan ontneem je je lijf dus in werkelijkheid de kans om 30 minuten langer de emoties en ervaringen van overdag te verwerken.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die snoozen moeier zijn dan mensen die niet snoozen. Niet meer doen dus!


2. Stretch, stretch en nog eens stretch!

Tijdens je REM-slaap verslappen je spieren. Letterlijk. Dit noemen we atonie. Door je spieren wanneer je wakker wordt meteen te reactiveren, sta je al direct met 1-0 voor.

Rek je lekker uit en doe desnoods wat stretch-oefeningen. Er zijn er genoeg te vinden op het internet. Wil je helemaal next-level wakker worden? Doe dan wat yoga. Onderzoek wijst uit dat slechts 25 minuten yoga je energieniveau een boost geeft en je brein stimuleert wakker te worden. Wie heeft het nog over koffie?


Thom milkovic Q8y B 29 GN Ts unsplash

Ga in de ochtend al lekker naar buiten: daglicht is goed voor je energieniveau

3. Ga naar buiten

Afhankelijk van het jaargetijde waarin we zitten, zal het niet altijd even aanlokkelijk zijn om naar buiten te gaan. Toch raden we je aan er in de ochtend even op uit te trekken. Want daglicht is niet alleen goed voor je zonnepanelen, het doet jou ook een heleboel wonderen.

Daglicht verhoogt namelijk de serotoninespiegel in je lijf. Serotonine is een stofje dat we ook wel het gelukshormoon noemen. Serotonine zorgt ervoor dat we ons positief voelen en er zin in hebben. Hallo daglicht!

4. Adem in…en uit.

Zonder zuurstof geen leven, dus haal nog maar eens diep adem. Diep ademen helpt je lijf het zuurstof in het bloed te verhogen. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat je je wakkerder voelt.

Lange, diepe ademhalingen helpen je trouwens ook nog eens om spanning en stress los te laten. Als je daar geen energie van krijgt, weten wij het ook niet meer.

5. Drink water

Wist je dat 85% van de Nederlanders te weinig water drinkt? Wanneer je lichaam is uitgedroogd, voelt je lijf moe. Moeheid is zelfs een van de eerste tekenen van een vochttekort.

Begin de dag eens met een glas water (naast je kopje koffie, bijvoorbeeld), dan weet je zeker dat je vochtniveau weer op peil is.

Wij zijn benieuwd of je deze tips gaat inzetten voor een meer energieke ochtend.

Ben jij al hartstikke energiek, maar je huis nog niet? Dan zijn zonnepanelen misschien wel een optie voor je. Check hieronder of je dak geschikt is.


Nog geen zonnepanelen? Doe dan de dakcheck!